leerlingenzorg

Op onze school vinden we het belangrijk om passend onderwijs aan te bieden. U leest hier hoe dat er op onze school uitziet. U leest ook meer informatie hierover in onze schoolgids en het School Ondersteunings Profiel (SOP).

In de klas
In de klas krijgen de leerlingen les op drie niveaus. Er is een basisinstructie die wij afstemmen op het grootste deel van de groep. Daarnaast is er een extra instructie met vaak ook ander werk voor de kinderen die wat meer moeite hebben met dat vak. Voor de kinderen die juist wat meer aankunnen is er verrijking en verdieping.

Hulp buiten de klas
Het kan zijn dat uw kind meer nodig heeft. De leerling heeft ondanks de extra instructie in de klas nog moeite met de leerstof of nog niet genoeg uitdaging. Ook bij gedrag of voor de emotionele ontwikkeling kan een kind extra ondersteuning nodig hebben. In dat geval bepaalt de leerkracht in samenspraak met de IB-er hoe we tegemoet kunnen komen aan de extra behoeften van uw kind. Deze extra ondersteuning vindt zowel binnen als buiten de groep plaats, soms in een kleine groep en ook soms individueel.

Plusklas de Leerkuil
Voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn bestaat er de mogelijkheid om deel te nemen aan plusklas 'De Leerkuil'. Onze school heeft de ambitie om deze groep leerlingen een passende en uitdagender omgeving aan te bieden, waar ze gelijkgestemden kunnen ontmoeten, gedachten kunnen delen en zich verder ontplooien. De leerlingen in de Leerkuil werken aan een (persoonlijk) leerdoel, leren kritisch nadenken, plannen en ervaren wat het is om de eigen grenzen te verleggen.

Als ouder wordt u geïnformeerd over deze extra hulp. Tijdens oudergesprekken vertelt de leerkracht u over de voortgang. Als het nodig is wordt er een extra afspraak gemaakt. U kunt zelf natuurlijk ook altijd een afspraak maken bij de leerkracht.

Externe deskundigen
Als bovenstaande hulp niet genoeg is, wordt de intern begeleider intensiever betrokken. U wordt als ouder meegenomen in de stappen die nodig zin om uw kind verder te helpen en passend onderwijs te bieden. Vaak wordt er dan een externe deskundige betrokken. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het wijkteam, de GGD, de kinderfysiotherapeut, RT-specialisten, dyslexie behandelaars, gedragsspecialisten of een deskundige van ons expertisecentrum ’t PAST.  

Ontwikkeling groep en leerlingen
Onze leerkrachten volgen de ontwikkelingen van hun groep nauwkeurig. Om hen hierbij te helpen en een goed beeld van de ontwikkeling op schoolniveau te krijgen werken we met groepsanalyses. Voor elke groep is er een document dat mee gaat van het ene naar het ander schooljaar. De leerkracht beschrijft daarin het niveau van de groep, zijn doelen en welke aanpak wel/niet werkt. Dit wordt beschreven voor spelling, rekenen, lezen, begrijpend lezen en de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit document wordt besproken met de teamleider onderwijs (in ons geval is dat de directeur). Zo wordt ons onderwijs steeds beter. 

Specialisten in de school
Taal en rekenen 
Welke specialisten zijn er werkzaam binnen dit aandachtsgebied? 
  • Intern begeleider 
  • Rekenspecialist 
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid 
  • Taal/leesspecialist 

Aan de hand van resultaten en observaties wordt bepaald welke ondersteuning ingezet wordt. 

Sociaal-emotioneel
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied? 
  • Intern begeleider 
  • Gedragsspecialist 
  • Alle personeelsleden, met name de leerkracht van de kinderen. 

Op de Rotonda wordt het welbevinden van de kinderen dagelijks besproken. Kinderen die aandacht vragen op sociaal emotioneel gebied bespreekt de leerkracht met de intern begeleider. 

Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied? 
  • Intern begeleider 
  • Gedragsspecialist 
  • Alle personeelsleden, met name de leerkracht van de kinderen. 

Op de Rotonda wordt het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van de kinderen dagelijks besproken. Kinderen die aandacht vragen op het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak bespreekt de leerkracht met de intern begeleider en de gedragsspecialist. 

Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied? 
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs 

De vakleerkracht bewegingsonderwijs houdt zicht op de motorische en lichamelijke ontwikkeling van de kinderen tijdens de lessen bewegingsonderwijs. 

We werken nauw samen met kinderfysiotherapeuten en speltherapeuten.