groepen op school

Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:

• Leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd
  • Combinatiegroepen: samenvoegen van twee of meer leerjaren tot een groep, bijvoorbeeld groep 3/4
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen: leerlingen met verschillende leeftijden zijn op niveau gegroepeerd voor bepaalde instructie of activiteiten.

In onze groepen vinden we een goede sfeer belangrijk. Daarnaast wordt er ook heel hard gewerkt. De tafeltjes staan meestal in groepjes, maar soms kiest een leerkracht ervoor om de tafels in rijtjes te zetten. In alle groepen ziet u dezelfde dingen terugkomen: Kanjerposter en de petten, spullen voor het zelfverantwoordelijk leren (zoals de kleurenklok bij de kleuters, kleurenblokjes, stoplicht en een time-timer. We vinden het erg belangrijk dat kinderen zelfstandig en zelfverantwoordelijk kunnen werken op school, uiteraard onder begeleiding van de leerkracht.

Bij ons op school wordt de verwerking van de lessen altijd in schriften en werkboeken, dus met pen en papier, gedaan. Het extra inoefenen doen we op de iPad of op een Chromebook. Iedere leerling vanaf groep 3 heeft een eigen iPad. Vanaf groep 5 heeft iedere leerling een eigen Chromebook. De iPads en Chromebooks blijven op school.
Als kinderen extra uitleg nodig hebben, komen ze aan de instructietafel zitten met de leerkracht. Dit kan zijn omdat ze iets moeilijk vinden of omdat ze extra stof krijgen aangeboden. De andere kinderen kunnen rustig verder werken aan hun eigen werk.

Kinderen mogen bij ons op school ook werken op de zogenaamde leerpleinen. Wij vertrouwen dat onze kinderen goed en rustig werken. Ze zitten hier als ze bijvoorbeeld moeten samenwerken voor een opdracht of juist alleen willen werken als de andere kinderen in groepjes bezig zijn.

Vanaf groep 3 gaan sommige kinderen Bouw! Lezen. Dat is een leesprogramma op de iPad die kinderen nog beter leert lezen. Dit doen de kinderen samen met groep 7 of groep 8 kinderen op de leerpleinen. Een mooie samenwerking tussen de boven- en onderbouw.